keskiviikko 7. maaliskuuta 2018

Uusia sanoja suomen kieleen



Noh, minun kosketukseni tietotekniikkaan tuli jo 1980-luvulta, jolloin tein mm. konekielisiä ohjelmia CP/M käyttöjärjestelmään, Basic ohjelmia MSX-tietokoneeseen ja konekielisiä alirutiineja sekä ohjelmia Z80A-prosessorille. Sen jälkeen olen ohjelmoinut Pascalia, C++, tehnyt graafisia Windows-ohjelmia, joita käytän edelleen. Minulla oli myös kausi, jolloin ohjelmoin VTT:lle yhtä VBA-sovellusta, josta minulle maksettiin niin paljon rahnaa, että pääsin koko perheeni kanssa Karibialle!

Viime aikoina olen siirtynyt enemmän Linuxin puolelle, jossa teen IT-ylläpitoa helpottavia skriptejä. Ai joo, kyllähän minä opettelin viime vuonna PHP:n (lisukkeina MySQL, SQL, Apache, HTML (nyt lomakkeiden teko)), sillä sain tehtäväkseni luoda yhden tärkeän lisätoiminnon erääseen järjestelmäämme.

Joten ei ole ihme, että sain testissä täydet pisteet, vaikka en ole diginatiivi. Vai olenko kuitenkin? Minä kasvoin yläasteesta lähtien digitaalisessa ympäristössä, jossa loin uutta. Mutta minun osaaminen liittyy sillä saralla ohjelmointiin, tai tarkennettuna sovellettuun ohjelmointiin. Olen tehnyt niin paljon apuohjelmia, jotka ovat helpottaneet omaa, IT-tuen ja tutkijoiden elämää, etten edes jaksa muistaa kuinka paljon on niitä tehnyt. 

PS. Yksi asia meni kuitenkin väärin tässä testissä, tai varsinkin sen tuloksessa. En ole vegaani vaan olen antivegaani!

PPS. Ja meni siinä toinenkin asia väärin, sillä en ole Facessa tai Whatsupissa (tämä on ideologinen valinta). Minun SOME-hommat rajoittuvat lähinnä tänne ja nykyään jossain määrin karppaus.info-sivustolle.

URL: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005595012.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

NATO - OTAN - HATO